Stichting ZorgRecht komt op voor duizenden zorgverleners
Stichting ZorgRecht te Capelle aan den IJssel behartigt de belangen voor duizenden zzp’ers en MKB in de zorg. In de acties tegen onder andere Zilveren Kruis Achmea heeft zij Hammerstein Advocaten uit Amsterdam in de arm genomen.

Op 6 december 2017 kreeg Zilveren Kruis Achmea een ultimatum gesteld om de voorgenomen beleidswijzigingen ongedaan te maken. Als Stichting ZorgRecht op 20 december geen reactie ontvangen heeft, maakt zij deze zaak aanhangig bij de rechter middels een kort geding. Stichting ZorgRrecht laat weten genoeg te hebben van het verstoren van eerlijke concurrentie op de zorgmarkt door organisaties met een aanmerkelijke marktmacht, zoals de zorgverzekeraars.

Zilveren Kruis criminaliseert ten onrechte deze hele welwillende groep zorgaanbieders en stelt dat er fraude wordt gepleegd met niet-gecontracteerde zorg. De stichting bestrijdt dit. Zorgverzekeraars willen slechts hun risico beperken omdat ze deze uitgaven niet kunnen budgetteren. Daarom drukken ze de niet-gecontracteerde zorg uit de markt.

Duizenden cliënten worden thuis door deze zorgprofessionals verzorgd en verpleegd. Vanuit hun recht op vrije zorgkeuze, prefereren zij deze vorm van zorgverlening vanwege de kleinschaligheid, flexibiliteit, toewijding en kennis. Door nieuwe, verdergaande maatregelen van Zilveren Kruis zijn zij hiervan echter niet meer verzekerd.

Cliënten zijn, vanwege uiteenlopende redenen, vaak niet in staat om vergoedingen die de zorgverzekeraar uitkeert, over te maken aan de zorgverlener. Hun overige opties: betaalovereenkomst en akte van cessie, worden door de zorgverzekeraars afgeschaft.

Hammerstein Advocaten is zeer positief over de kansen van Stichting ZorgRecht. Het is een zaak die ons allen aangaat en die aantoont hoever de macht reikt die de zorgverzekeraars hebben.