Persbericht 120718

Stichting onderzoekt mogelijkheid om in cassatie te gaan!
Op dinsdag 10 juli 2018 heeft het Gerechtshof Arnhem Leeuwarden te Arnhem uitspraak gedaan in het Hoger Beroep welke Zilveren Kruis Achmea had ingesteld tegen het door Stichting ZorgRecht gewonnen Kort Geding. Het Gerechtshof heeft het kort geding vonnis van de rechtbank vernietigd en Zilveren Kruis Achmea op alle punten in het gelijkgesteld.

Joyce de Bruijne, woordvoerder van de Stichting: “Wij zijn momenteel de uitspraak aan het bestuderen. Wij zien een slecht afgewogen en slecht beargumenteerde uitspraak. Onze argumenten worden nergens aangehaald en gewogen. De gegevens van Zilveren Kruis zijn klakkeloos over genomen. Dat kan niet waar zijn. De consequenties achter de uitspraak zijn verstrekkend. Het wordt steeds moeilijker om je zuur verdiende centen betaald te krijgen waardoor hoogst waarschijnlijk nog meer mensen de zorg gaan verlaten omdat de situatie verder onwerkbaar wordt. Het tegenovergestelde van het doel, verbetering binnen de zorg en meer mensen aan het bed, zal worden bereikt.

Maar we laten onze achterban niet in de steek. We onderzoeken nu de mogelijkheid om in cassatie te gaan. Als dit niet rechtgezet wordt, wordt ook het vrije ondernemerschap in Nederland beperkt door de wil van enkele groepen. Dit gaat dus verder dan alleen de zorg.

Binnen enkele weken zal er duidelijkheid zijn. Conclusies dienen te worden getrokken op basis van hoor en wederhoor en op grond van inhoudelijke argumenten. Als dat ontbreekt zoals bij dit arrest, is er geen sprake van recht, maar arrogantie van de macht.”

Stichting ZorgRecht onderzoekt daarnaast ook nog andere mogelijkheden die het vrije ondernemerschap in de zorg verder ondersteunen.

Meer daarover zal de komende weken worden gepubliceerd.