Doneer/Bestel

We krijgen vaak de vraag, waarom we steeds om donaties vragen, hieronder een korte uitleg hoe het in elkaar zit, zodat jullie weten waarom het  bestellen van goederen of het doen van donaties belangrijk blijft.

Het voeren van procedures voor de burgerrechter in Nederland kost geld.
Allereerst moet je griffiekosten betalen. Dat is zeg maar de toegang tot de rechtbank. De hoogte daarvan hangt onder meer af, van de soort zaak die je aanhangig wilt maken en het belang. Hoe hoger een vordering bijvoorbeeld, hoe meer griffiegeld je betaalt.

Naast griffiekosten betaal je ook nog eens aan de deurwaarder voor het laten bezorgen van de dagvaarding. En tot slot, kan je veroordeeld worden in de proceskosten, waaronder de gerechtskosten van de advocaat. Even voor het gemak en de beeldvorming: de advocaat krijgt een bedrag van de rechter toegewezen, die als het ware een vergoeding vormt voor de tijd dat hij in de rechtszaal staat.

Niet vergoed
Maar alle uren voorbereiding, overleg, telefoontjes en mailwisselingen voorafgaand aan de rechtszaak krijg je niet vergoed. Het uurtarief van een advocaat kan tussen de € 200,- en € 600,- liggen,  soms zelfs hoger. Dat betekent dat de eigen kosten voor de voorbereiding van een kort geding, snel tussen de € 15.000,- en € 20.000,- kunnen bedragen.

Financiële bijdrage

Stichting Zorgrecht wordt geheel gedreven door vrijwilligers. De advocaatkosten betalen we uit de donaties en uit de verkopen van t shirts en andere goederen. Jaarlijks controleert een onafhankelijke kascommissie of het bestuur en de penningmeester een goed beleid hebben gevoerd over het afgelopen jaar. Zo leggen we rekening en verantwoording af aan allen die ons steunen.

Vechten doen we met elkaar, want de zorg is voor ons en van ons allemaal !

Team Stichting ZorgRecht!

Doneer Bestel Shirt Bestel Tas Bestel Overeenkomst